Despre noi

Programul Parent as Coach oferă tehnici simple și puternice care îți permit să construiești o relație puternică, respectuoasă și iubitoare cu copilul tău.

Contact
Telefon: +40 31 425 68 52 Calea Griviței nr. 8-10, etaj 1, București
Social:

Primul clopoțel „altfel”. Cum începem școala responsabil, cu stres minim

Primul clopoțel „altfel”. Cum începem școala responsabil, cu stres minim

– de echipa Parent as Coach

Toamna asta avem de pus în ghiozdanele copiilor noștri, pe lângă penare, caiete și alte rechizite, și un bagaj emoțional pozitiv și responsabilitate sporită pentru sănătatea lor. Primul pas: să avem noi înșine stabilitate emoțională pentru a-i putea echipa și pe ei. Da, ține de părinți, de bunici, de profesori și învățători, cu mască și fără mască de protecție, acasă și la școală. Nu vom spune că ne așteaptă un an greu, dar putem spune că ne așteaptă un an diferit, foarte „altfel”, în care pe primul loc se află sănătatea noastră fizică, dar mai ales mentală – greu încercată și ea de-a lungul pandemiei de COVID-19.

Cum gestionăm așadar stresul de acum, în paralel cu provocările obișnuite de parenting și pedagogie? Sunt patru planuri esențiale pe care putem construi un început de an școlar în mod responsabil, cu efecte care pot avea ecou și mult după ce pandemia se va fi încheiat:

1. Reconectarea copilului la mediul social și de învățare, așa cum arăta el înainte de epoca aparte a coronavirusului (SARS-COV-2)

Că e pandemie sau nu, învățarea este continuă: un an fără cunoștințe acumulate vine cu efecte pe termen lung, mai ales la începutul unui ciclu școlar nou – grădiniță, clasa pregătitoare, primul an de gimnaziu, primul an de liceu. Copiii învață din nou să respecte reguli, să se integreze într-un mediu care presupune relaționare, norme, program, responsabilități în comunitate, lucruri care le-au lipsit în ultima jumătate de an. Este o revenire la viața obișnuită de școlari, pe părinții și pedagogii o pot anticipa și susține din timp. În primul rând cu înțelegere și în al doilea rând cu o comunicare constructivă cu copiii.

Pentru a învăța să ții creionul pentru a scrie primele litere, pentru a te conecta cu învățătoarea sau cu o întreagă echipă de profesori noi la fiecare materie, interacțiunea umană este necesară măcar parțial, cu respectarea normelor de igienă și de distanțare. Ceea ce ne duce la punctul următor:

2. Înțelegerea contextului actual

Adulți și copii, înțelegem împreună ce s-a schimbat, ce putem face noi pentru noi și pentru ceilalți în noul context, ce putem câștiga din noua experiență. Cum transmitem asta copiilor? Povestind. Prin storytelling, evitând reguli stricte și repetiția lui „trebuie să”, copiii asimilează mai simplu noile condiții de viață în colectivitate și comunitate.

În plus, avem un context pozitiv în care ne putem folosi de faptul că imitarea este cel mai simplu mod de a învăța: fiind noi un exemplu de normalitate în noul cadru, nu doar respectând regulile, ci și transmițând o atitudine pozitivă, de acceptare și de adaptare la ce se întâmplă în jur. Este cel mai simplu mod de a susține tranziția pe care copiii trebuie să o traverseze în curând: arătându-ne noi capabili, flexibili, pozitivi și încrezători.

Cum faci asta? Împărtășește din propria experiență: cum te-ai adaptat tu ca adult la noile reguli de igienă (normale, de altfel, și înainte de pandemie), spălatul pe mâini, respectarea spațiului personal și de siguranță al celorlalți, respectul față de propria persoană și față de ceilalți.

Ce puncte acoperim:

  • Misiunea tuturor de a rămâne în siguranță în noul context;
  • Identitate: sunt responsabil pentru mine, dar și pentru cei din jurul meu; „pot fi un «super-erou» care are grijă de sine și de ceilalți prin super-puterea de a respecta regulile”.
  • Scopul: ne protejăm pe noi și pe ceilalți – colegi, cadre didactice, familie;
  • Capacitatea de a respecta regulile de distanțare și igienă, adaptarea la noul mediu.

3. Înțelegerea și gestionarea emoțiilor noastre și ale copiilor

Aici comunicarea continuă este esențială și te încurajăm să împărtășești cu copiii și adolescenții din viața ta propriile preocupări, povești de zi cu zi și soluțiile pe care le-ai identificat. Poți discuta soluțiile împreună cu copiii, fie că le ești părinte sau profesor, cu empatie și respect reciproc. Copiii învață cu ușurință din experiențele la care sunt martori, pe de o parte, și se simt validați și echilibrați atunci când descoperă la cei din jur, mai ales la adulții importanți din viața lor, emoții, temeri și gânduri similare. Le este mai ușor astfel să își înțeleagă propriile trăiri și să se adapteze la contextul actual. În plus, un strop de umor poate fi extrem de salvator în acest proces de învățare.

4. Reconstruirea interesului pentru școală și a motivației intrinseci

Sigur te-ai întrebat ce impact au avut cele aproape șase luni de pauză școlară, cu toate plusurile și minusurile aferente: timpul petrecut în familie, lipsa activităților de învățare obișnuite, regulile școlare total noi și adaptarea la școala online, diminuarea timpului petrecut în aer liber și în colectivități.

Ei, bine, avem vești bune: în România și oriunde, copiii sunt cei mai adaptabili membri ai societății 🙂

Pe cât le explicăm, pe cât comunicăm mai eficient cu ei, se vor adapta mai ușor regulilor. Vor înțelege că au o misiune, că depinde foarte mult și de ei să depășim momente dificile pentru întreaga planetă. Vor dezvolta o reziliență pe care în timpuri normale probabil nu ar deprinde-o. Mai mult, unii dintre ei vor păstra învățămintele de acum și le vor transmite mai departe generațiilor următoare.

Post a Comment